header

Bel mij!

Terug naar: Sollicitatietips

Jouw eigen netwerk bestaat in de eerste plaats uit mensen die je persoonlijk kent. Zij kunnen jou tips geven, goede raad, de naam van iemand met wie je contact kunt opnemen etc. Je hoeft niet met iedereen een goede relatie te hebben. Het gaat er alleen om dat je die mensen persoonlijk kent. Je kunt hierbij denken aan:

  • vrienden;
  • buren;
  • oud-collega's;
  • familie;
  • enz.

In de tweede plaats bestaat jouw netwerk uit mensen die je (nog) niet persoonlijk kent, maar die interessant voor je kunnen zijn om te benaderen. Je kunt daarbij denken aan:

  • mensen van wie je gehoord hebt via jouw bestaande netwerkcontacten;
  • mensen die je ergens hebt gezien (congres, beurs, verjaardag, vereniging);
  • mensen van wie je de naam leest in kranten, tijdschriften, internet en die op jouw vakgebied iets voor je kunnen betekenen;
  • mensen die werken bij het UWV, uitzendbureau of werving- en selectiebureau.

Tot slot kun jebij de opbouw van jouw netwerk denken aan bedrijven die voor jou interessant kunnen zijn om te benaderen. Je kunt hierbij denken aan:

  • bedrijven waarvan je via bestaande netwerkcontacten gehoord hebt;
  • bedrijven die je vindt op internet, via beurzen etc.;
  • bedrijven die je vindt in advertenties in kranten (niet de functie is belangrijk, maar de naam en de informatie over het bedrijf).

Bovenstaande netwerkcontacten kun je op twee manieren benaderen: Je kunt direct contact zoeken met deze netwerkcontacten of je kunt via een bestaand contact nieuwe contacten leggen.

Belangrijk als je jouw netwerk gaat benaderen is dat je kort en krachtig kunt aangeven wat je zoekt en wat de ander voor jou kan doen, dus waarmee jouw netwerk contact jou concreet kan helpen.

Het meest waardevolle zakelijke netwerk op internet is op dit moment LinkedIn. Een goed eigen profiel, waardevolle en veel connecties en regelmatige updates die je deelt met jouw contacten kunnen enorm veel waardevolle tips voor het vinden van een baan opleveren.

Voordat je een contact benadert is het van belang dat je weet wat het doel is van dit specifieke contact. Het maakt nogal wat uit of je vraagt naar vacatures, of dat je wil dat iemand voor jou een eerste contact gaat leggen. Hieronder vindt je een aantal onderwerpen waarop je jouw vragen kunt richten bij de benadering van een netwerkcontact. Er is hierbij geen onderscheid gemaakt in vragen aan mensen die je kent en mensen of bedrijven die je wilt leren kennen.

Vragen naar vacatures en procedures personeelswerving
Je kunt vragen naar vacatures, omdat je bijvoorbeeld van een bekende gehoord hebt dat er openstaande vacatures zijn bij het bedrijf. Ook kun je informeren naar eventuele vacatures naar aanleiding van een artikel over het betreffende bedrijf uit de krant. Er zijn zo tal van aanleidingen te bedenken om mensen binnen een bedrijf te benaderen.

Vragen naar tips, suggesties en namen
Je vraagt nu niet naar vacatures, maar of jouw contacten met je mee willen denken.

Voorbeeldvragen:

  • Wil je eens met mij meedenken?
  • Heb jij nog goede tips naar aanleiding van mijn vorige sollicitatie?
  • Wil je proberen contact te leggen met ....?
  • Wil je eens informeren of het zin heeft een open sollicitatiebrief te sturen?
  • Mag ik jou mijn curriculum vitae meegeven?
  • Heb jij nog namen van mensen die ik kan benaderen?
  • Heb jij nog suggesties voor bedrijven die de moeite waard zijn om te benaderen?

Vragen om een informatief gesprek
Je vraagt ook nu niet om vacatures, maar je wilt graag met degene die je benadert een afspraak maken om meer informatie te krijgen over jouw vakgebied en jouw mogelijkheden daarbinnen. In een dergelijk gesprek spreek je degene die je benadert aan op zijn vakkennis.

Voorbeelden van vragen:

  • Kun je mij wat meer informatie geven over de precieze functie-inhoud van iemand die als .... werkt?
  • Kun je mij meer vertellen over de nieuwste ontwikkelingen in deze sector?
  • Kun je mij meer informatie geven over mijn kansen in deze sector?
  • Heb je nog nuttige tips voor mij?

In eerste instantie zullen de meeste mensen die met netwerken aan de slag gaan enige schroom hebben om contacten te benaderen. De praktijk wijst echter uit dat de meeste contacten graag bereid zijn met je mee te denken. Door actief te netwerken, kun je er in korte tijd enorm veel contacten bij krijgen. Om de omvang van een netwerk weer te geven wordt meestal een web getekend, met jezelf als spin in het centrum van het web.

Je kunt jouw contacten op drie manieren benaderen: persoonlijk, schriftelijk (brief / e-mail) en telefonisch.

Persoonlijk

Hierbij gaat het meestal om mensen die je persoonlijk kent. Je kunt jouw vrienden van de sportvereniging benaderen, bijvoorbeeld na afloop van een wedstrijd of tijdens een feestje. Je kunt dan afspreken om hier op een later tijdstip verder over te praten. De persoonlijke benadering verdient de voorkeur en laat vaak de meeste indruk achter bij de ander.

Schriftelijk

Je kunt jouw contacten natuurlijk ook eerst schriftelijk benaderen. Bij mensen die je persoonlijk kent is dat wat omslachtig. Maar bij contacten die je nog niet kent, of die je al wat langer niet meer hebt gesproken (bijvoorbeeld een oud-collega), kan het goed zijn eerst schriftelijk aan te kondigen dat je hem of haar gaat benaderen. Je kunt dan ook een curriculum vitae meesturen.

Telefonisch

Je kunt bij het benaderen van jouw contacten ook de telefoon gebruiken. Dat is snel, goedkoop en toch persoonlijk. Als je met contacten gaat bellen, kun je gebruik maken van een telefoonscript. Je bepaalt van te voren:

  • de beginzin;
  • de vragen die je wilt stellen;
  • de slotzin.
  • Denk goed na wat je wilt bereiken en begin hier dan over te praten.
  • Denk dieper en verder. Wat doet de buurman voor werk? En tante Truus? Jouw netwerk is veel groter en interessanter dan je denkt.
  • Bereid netwerkgesprekken goed voor.
  • Jouw netwerk moet je onderhouden. Als je eenmaal goede contacten hebt gelegd, informeer deze mensen dan regelmatig over de voortgang. Vraag altijd nog even naar tips of nieuwe namen. Vergeet niet mensen te bedanken voor het werk dat ze voor je doen, ook al leidt dit nog niet direct tot een baan.
  • Probeer ook bij de ander te achterhalen welk probleem hij/zij heeft en bedenk wie in jouw netwerk daarbij kan helpen. Leg deze verbinding en je bent voor beide partijen van toegevoegde waarde.


Misschien ben je tijdens ontmoetingen met mensen zeer effectief, maar levert het netwerken te weinig op, omdat je niet in staat bent namen, gezichten en belangrijke informatie goed te onthouden. Train jouw geheugen en jouw netwerk biedt ineens veel meer kansen dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden!


Tip 1: Maak prioriteit van het onthouden van namen

Hoe vindt jij het als iemand die je pas één keer hebt gesproken, bij de eerstvolgende ontmoeting nog weet wie jij bent en wat jou bezighoudt? Stel je eens voor hoeveel het voor jouw netwerkactiviteiten zou betekenen als jij dat ook kon!
Wil jij dit echt verbeteren? Schrijf dan nu meteen op welke voordelen het heeft wanneer jij de namen van mensen die je ontmoet hebt kunt onthouden. Wat zijn de directe voordelen? En wat zijn de voordelen op lange termijn? Bepaal zo wat jou zou kunnen motiveren jouw geheugen voor namen te verbeteren.
Als het niet lukt om deze twee vragen nú op papier te beantwoorden, dan ben je niet (genoeg) bereid om jouw geheugen te verbeteren en heeft verder lezen geen zin.|


Tip 2: Zeg eerst dat je het kunt
Ik hoor het te vaak: "Ik kan geen namen onthouden". Als dat jouw overtuiging is, dan krijg je vanzelf gelijk! Wat wel werkt? Ga eens uit van de mogelijkheid dat het wél kan. Iedere keer dat jij jezelf er op betrapt als je denkt geen namen te kunnen onthouden, denk dan:

Vanaf nu ga ik er een prioriteit van maken om de naam te onthouden van mensen die ik ontmoet, door me op die persoon te concentreren en goed te luisteren.
Ik weet dat ik de namen van mensen kan onthouden wanneer ik me erop concentreer en er een prioriteit van maak.
Ik kan niet is een oordeel en een beperking die je jezelf oplegt. Erken dat jij de keuze hebt!


Tip 3: Concentreer op het maken van contact
Door jouw volledige aandacht te schenken aan iemand en je te concentreren op wat hij zegt, verbeter jij vanzelf jouw vermogen om dingen te onthouden. Gebruik concentratievermogen! Het is een krachtig instrument om geheugen te trainen.

Tip 4: Luister scherp
Informatie die het ene oor in en het andere oor uitgaat, zal zich nooit een plek in een geheugen verwerven. Als je iemands naam niet hebt gehoord of verstaan, vraag dan meteen of de ander zijn naam wil herhalen. Is de naam erg ongebruikelijk, vraag hem dan desnoods om de naam te spellen. De meeste mensen vinden het alleen maar prettig wanneer je hen zoveel aandacht schenkt.
Als je jouw vaardigheden om te luisteren aanscherpt, zul je tegelijkertijd het vermogen om dingen te onthouden ontwikkelen. Dat betekent geen extra moeite, dat gaat dan vanzelf.

Tip 5: De kracht van het herhalen
Waarschijnlijk heb je vroeger ook de tafels van vermenigvuldiging uit het hoofd geleerd door ze vaak te repeteren. Jaren later kun je al die tafels nog steeds opdreunen. De kracht van het repeteren gebruik je ook om namen te onthouden. Begin er meteen mee bij de eerste kennismaking.

Bouw op een natuurlijke manier diverse momenten van herhaling in:

Je ontmoet iemand en deze noemt zijn naam. Dat is de eerste keer.

  • Herhaal de naam als je antwoord geeft: "Hallo Wim, leuk je te ontmoeten".
  • Laat tijdens het gesprek de naam een paar keer op een natuurlijke manier vallen: "Zeg Wim, vertel eens, hoe lang ben je al lid van deze vereniging?"
  • Als Wim een badge draagt, werp er dan een snelle blik op om zijn naam nog eens te zien.
  • Vraag Wim om een visitekaartje en neem even de gelegenheid om het kaartje te bekijken en zijn naam nogmaals te lezen.
  • Noem zijn naam aan het einde van het gesprek nog een keer: "Leuk je gesproken te hebben, Wim. En succes met het marketingproject".
  • Pak bij terugkeer thuis of op kantoor de visitekaartjes en neem deze snel nog een keer door. Laat ieder gesprek nog even de revue passeren.
  • Typ de informatie van de visitekaartjes direct over in jouw adresboekprogramma.
  • Wanneer de ontmoeting om een vervolgactie vraagt, voer die dan direct uit.


Doordat de naam van de ander in dit scenario negen keer op verschillende manieren terug komt, kun je die naam en bijbehorende informatie later veel gemakkelijker terughalen. Dit proces werkt alleen als je jouw hoofd erbij houdt. Concentreer dus bij elke stap!

Tip 6: Geef het contact inhoud
Kom bij de eerste kennismaking in actie en verstevig daarmee onmiddellijk het contact. Die actie kan heel eenvoudig zijn: vraag iemand om zijn visitekaartje en maak op de achterkant een aantekening over het gesprek en dingen die je wilt onthouden. Noteer ook wat je hebt toegezegd en welke vervolgactie jij moet ondernemen.

Tip 7: Zo snel mogelijk opvolgen
De kracht van herhaling laat zich opnieuw gelden wanneer je zo snel mogelijk na de eerste ontmoeting (liefst binnen 24 uur) weer contact met de ander zoekt. Een snelle vervolgactie doet de informatie beter beklijven en geeft jou tegelijkertijd de kans nieuwe informatie op te doen. Hoe sneller je gemaakte afspraken nakomt, hoe beter. De ander zal aangenaam verrast zijn en bovendien blijf je zo – positief – in zijn herinnering.

Tip 8: Associeer iemands naam met iets anders
Associatie werkt goed, omdat onze hersenen informatie die visueel, dramatisch of emotioneel is, beter kunnen onthouden. Stel, je ontmoet Adriaan en hij is accountant. Visualiseer Adriaan bijvoorbeeld met een rekenmachine in zijn hand. Wanneer jij je wilt herinneren wat Adriaan ook al weer voor de kost doet, roep je dat beeld weer op. Deze techniek werkt nog beter als je een beeld verzint dat buiten alle proporties is. Bijvoorbeeld door hem voor te stellen met een enorme rekenmachine. Of ingebouwd in een kantoor tussen stapels rekenmachines.
Associeer mensen met de gelegenheid waar je ze hebt ontmoet, hun woonplaats, een groep waartoe ze behoren, het bedrijf waarvoor ze werken of met lichamelijke eigenschappen. Mensen zelf een ezelsbruggetje geven, maakt het hen gemakkelijker om jouw naam te onthouden. Voorbeeld: "Ik ben David Kent. Kent zoals Superman". Of : "Ik ben Peter Rood, zoals de kleur".

Tip 9: Gebruik alle zintuigen
Gebruik al jouw zintuigen om informatie tot je te nemen. Daarmee verankert informatie stevig in jouw geheugen.
Hoe? Kijk mensen goed aan, zodat jij je een sterk beeld van hen kunt vormen. Luister naar de klank van hun stem: is de stem diep, hoog, nasaal of schor? Spreken ze snel of langzaam? Wees bewust van de gevoelens die je ervaart wanneer je iemand ontmoet. Is dat: enthousiast, geïntrigeerd, opgewonden, geïrriteerd, blij of gefrustreerd? Maak fysiek contact door handen te schudden bij de kennismaking en het afscheid. Daarmee activeer je de tastzin. Hoe meer zintuigen je inschakelt, hoe beter je alles kunt onthouden.

Tip 10: Gebruik een naam
Gekend worden is belangrijk voor mensen. Één van de manieren waarop jij mensen kunt laten merken dat je hen kent, is door hun naam te gebruiken. Ga maar na hoe jij je zelf voelt, als iemand zich jouw naam herinnert en jou er mee aanspreekt. Voel jij je gezien, gewaardeerd en gerespecteerd? En krijg jij zelf niet meer waardering voor de ander? Dat geldt voor de meeste mensen.

Erken de mensen in jouw netwerk: gebruik hun naam!


Bron: Persoonlijk Netwerken voor dummies – Donna Fisher – Addison Wesley

Terug naar: Sollicitatietips